بستان اللغة الفارسية
أهلا وسهلا بك فى منتدى بستان اللغة الفارسية


انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

بستان اللغة الفارسية
أهلا وسهلا بك فى منتدى بستان اللغة الفارسية
بستان اللغة الفارسية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» قاموس فارسى عربى وبالعكس ( الكترونى) (مقتبس)
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالسبت سبتمبر 17, 2022 5:27 am من طرف شكنجه دل

» حمل كتاب صوتى جميل جدا لتعليم اللغة الفارسية
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 20, 2019 6:26 am من طرف Sara Essam

» كتاب صوتى جميل يحتوى على محادثات فارسية فى مختلف المجالات (استمع وتعلم)
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 20, 2019 6:13 am من طرف Sara Essam

» حمل قاموس فرهنك اصطلاحات روزpdf (مقتبس)
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 6:23 pm من طرف د آمنة فهمي

» دستور زبان فارسى ج1
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 6:20 pm من طرف د آمنة فهمي

» حمل قاموس فرهنگ عمید (فارسی فارسی)
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 6:16 pm من طرف د آمنة فهمي

» حمل كتاب عن الأمثال الفارسية
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 5:24 pm من طرف د آمنة فهمي

» حمل كتاب ( اللغة الفارسية )
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 5:20 pm من طرف د آمنة فهمي

» كتاب جميل لتعليم الأطفال اللغة الفارسية مع الشعر يمكن أن يستفيد منه المبتدئين
نماذج اسئلة ثالثة تاريخ I_icon_minitimeالجمعة يوليو 13, 2018 5:08 pm من طرف د آمنة فهمي

التبادل الاعلاني
pubarab

نماذج اسئلة ثالثة تاريخ

اذهب الى الأسفل

نماذج اسئلة ثالثة تاريخ Empty نماذج اسئلة ثالثة تاريخ

مُساهمة من طرف Admin الإثنين نوفمبر 30, 2009 10:18 am

السؤال الأول :- در تسلط عرب ايرانيان نه فقط در امر سياست مداخله كردند بلكه در تمدن وعلوم عربى نيز موثر واقع شدند. تا زمان حجاج بن يوسف دفاتر محاسبات دولتى در مشرق بخط ايرانى نوشته ميشد . در نتيجه تاثير تمدن عالى ايرانى در قوم عرب مقدار زيادى از لغات مربوط بامور ديوانى وزندگانى متمدن مانند اسامى بعضى گلها وآهنگها موسيقى وغيره داخل زبان عربى گرديد. ايرانيان پس از مسلمان شدن براى انجام دادن آداب مسلمانى ناگزير بدانستن زبان عربى بودند ، حتى در جامعۀ اسلامى آندوره بهترين علماى عربى نويس در فقه ونحو وتاريخ وسيرايرانيان بودند .
( ا ) ترجمى النص السابق إلى اللغة العربية.
(ب) حللى الكلمات التى تحتها خط.
( ج) استخرجى من القطعة السابقة اسم جمع ثم هاتى مفردة .
( د) استخرجى من القطعة حرف جر ثم أذكرى باقى ما تعرفينه من أدوات الجر.

السؤال الثانى :- مردى از اهل يمن در راه بحجاج برخورد.حجاج از حال كوچك خود كه بحكومت يمن فرستاده بود پرسيد. حجاج گفت : ازصورتش نمى پرسم بلكه از سيرتش تفحص ميكنم ، بايست كه عدل وانصاف او را بيان كنى. جواب داد: سخت دل ، بيرحم ، ظالم ، فاسق ، سفاكى است . حجاج گفت: چرا اهل يمن شكايت او را پيش بزرگتر از او نبردند تا ظالم ويرا از سر آنها رفع كند. گفت: آنكس كه از او بزرگتر است صد بار از او ظالمتر است. حجاج گفت: از من نترسيدى كه اينهمه سخن پيش روى من گفتى ؟ ودو هزار درهم بوى انعام داد .
( ا ) ترجمى النص السابق إلى اللغة العربية.
(ب) حللى الكلمات التى تحتها خط.
( ج) استخرجى من القطعة أداه استفهام ثم أذكرى باقى ما تعرفينه من ادوات استفهام .
( د) استخرجى من القطعة مفعول به .

السؤال الثالث :- (ا) أكتبى الأرقام الآتية باللغة الفارسية :-
40 – 73 – 195 – 216 -829 – 2004 .
(ب) ترجمى الأرقام الآتية إلى اللغة العربية:-
صد وپنجاه وپنج – دويست – نهصد وسى ودو – هزار ششصد شصت ونه- بيست وپنجم – سه چهارم .


******************************************************************************************
السؤال الأول :
شخصى طوطى داشت كه قدرى فارسى آموخته بود . ودر جواب هر سؤال ميگفت : چرا . روزى صاحبش آنرا به بازار برد ن وقيمتش را سى تومان گفت . شخصى دولتمند بى فهم از طوطى پرسيده گفت : آيا تو به سى تومان مى ارزى ؟ آن دولتمند خوشنود شده طوطى را خريد وبخانۀ خود برد . اما چون ديد كه طوطى جز آن يك لفظ هيچ چيز ديگر نميداند پشيمان شده ، واو را آزاد كرد .
( ا ) ترجمى النص السابق إلى اللغة العربية.
(ب) حللى الكلمات التى تحتها خط.
( ج) استخرجى من القطعة السابقة اسم نكره مبينة أداة التنكير .
( د) استخرجى من القطعة حرف جر ثم أذكرى باقى ما تعرفينه من أدوات الجر.
السؤال الثانى :
خليفه را دختر عمى بود كه دل او بدو آويخته بود. روزى هر دو بر كنار چاهى نشسته بودند . انگشترين خليفه در چاه افتاد . آن دختر انگشترين خويش بيرون كرد . ودر چاه انداخت. خليفه دختر را پرسيد كه چنين چرا كردى ؟ گفت : چون ميان وصل وانس بودم ، انگشترين خود را مونس او كردم .
( ا ) ترجمى النص السابق إلى اللغة العربية.
(ب) حللى الكلمات التى تحتها خط.
( ج) استخرجى من القطعة أداه استفهام ثم أذكرى باقى ما تعرفينه من ادوات استفهام .
( د) استخرجى من القطعة مفعول به .

السؤال الثالث :- (ا) أكتبى الأرقام الآتية باللغة الفارسية :-
50 – 86– 132– 224-829 – 2008.
(ب) ترجمى الأرقام الآتية إلى اللغة العربية:-
صد وپنجاه وپنج – دويست – نهصد وسى ودو – هزار ششصد شصت ونه- بيست وپنجم – سه چهارم .

Admin
Admin

عدد الرسائل : 320
العمر : 59
الدولة / المدينة : القاهرة
تاريخ التسجيل : 07/11/2008

https://azharfarsy.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى